2010. április 17., szombat

Továbbra is ontja a vulkáni hamut az Eyjafjöll

Ahogy azt a webkamerák is mutatják, továbbra is rendkívül aktív a vulkán. Ma hajnalban az Izlandi Partiőrség gépével szálltak fel a Meteorológiai Szolgálat tagjai és megfigyelték, amint a hamufelhő az esőfelhők szintje fölé, mintegy 8-10 km magasságba emelkedik és itt, a troposzféra felső részében halad tovább. Ahogy korábban Szabolcs is írta, freatomagmás kitörés zajlik. Az említett reggeli repülésen készült képeken is jól látszik az egymás melletti, fehér (gőz) és sötétszürke (hamu) felhő.





Az egymás melletti gőz- és hamufelhő ma hajnalbanA tovasodródó hamufelhő 8-10 km magasan, ugyanekkor


Mi a helyzet a légtérzárlattal?

Észak-Svédország és Norvégia, valamint Európa legdélibb területei kivételével szinte mindenhol tilos repülni és ez sok helyen így is marad vasárnapig. A vulkán aktivitása semmit sem csökken, így van hamuutánpótlás, már csak a szélen múlik, merre viszi. Az épp aktuális légiközlekedési helyzetkép itt megtekinthető. A legújabb jelentések szerint az európai légitársaságok kára napi 150 millió EUR. A hatályos jogszabályok szerint a vállalatoknak kell gondoskodni ételről és italról, egy éjszakát meghaladó várakozás esetén szállásról is. A jegyek átírása esetén semmilyen pótdíjat nem számolhatnak fel, írja a BBC.
A repülőgépek részleges pótlására az egyes európai vasúttársaságok igyekeznek még kocsikat beállítani, de sok helyen már alig vagy nem lehet jegyet kapni, illetve nagyon hosszú sorok alakultak ki a jegypénztáraknál. A Nagy-Britannia és Írország, valamint a kontinentális Európa közti kompjáratok teljesítőképességük csúcsán üzemelnek.
Mindeközben már érkeztek hírek arról, hogy kárt okozott a vulkáni hamu: a finn légierő néhány F-18-as vadászgépe a zárlat előtt szállt fel hadgyakorlatra és átrepültek a hamufelhőn is. Egyes hajtóműveket annyira megrongálta a vulkáni hamu, hogy ki kellett venni őket megjavítani.

Best Blogger Tips

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése