2011. augusztus 26., péntek

Vulkán a tanteremben - látványos földrajzórák


Ezen a héten zajlott az ELTE Természettudományi Karán a Természettudomány Tanítása Korszerűen és Vonzóan konferencia. A rendezvény célja, hogy a középiskolás tanulók számára közérthetőbbé és érdekesebbé tegyük a természettudományos tárgyakat. A konferencia köszöntőjéből néhány sor:

"A természettudományok tanítása, ezen belül is a kémia, fizika és újabban már a matematika is az egész világon problémákkal küzd. A diákok érdeklődése elfordul a nehéz tantárgyaktól, a kémia és fizika tanárképzés megszűnőben van, s egyre nő a mindennapi életünk szempontjából is fontos tudásanyag. Az interdiszciplináris ismeretek helyet követelnek maguknak, s szinte szétfeszítik a tanterveket. Hogyan szerezhetjük vissza diákjaink érdeklődését? Mi a megoldás a klasszikus tudományos ismeretek és a modern témák közötti egyensúly megtartására? Hogyan tehető közérthetővé az új felfedezések bonyolult fogalomrendszerű elméleti háttere? Mivel lehetne meggyőzni a többséget, hogy érdemes (és a mindennapi életben is hasznos) természettudományos ismereteket tanulni? Ezek a kérdések foglalkoztatják a felsőoktatásban és középiskolákban oktató tanárokat világszerte.[...] Az új utak keresésére szervezte meg az ELTE 2009-ben a 'Fizikatanítás tartalmasan és érdekesen konferenciát'. [...] Ezért szervezzük 2011 augusztusában a korábbi munkát folytató 'Természettudomány tanítása korszerűen és vonzóan' konferenciát [...]."

A konferencián Vulkanológiai Csoportunk is megjelent, a Földtudomány szekcióban tartottam előadást ismeretterjesztő tevékenységünkről Hogyan működnek a tűzhányók? (Látványos demonstrációk a földrajzórán) címmel. Bemutattam az általunk már számos fórumon, nagyon gyakran teljesen hétköznapi anyagok felhasználásával elvégzett kísérleteket a megjelent földrajztanárok nagy örömére. Természetesen felhívtam figyelmüket a Blogra és a legközelebbi rendezvényekre is, mint a Kutatók Éjszakája (szeptember 23.) vagy a Tudományok Hídja (szeptember 17.), melyeken ott leszünk!





Ízelítő az ELTE KGT Vulkanológiai Csoportot bemutató előadásból.


A szekció számos érdekes előadása közül néhányat emelek ki:
Tímár Gábor, az ELTE Geofizikai Tanszékének vezetője plenáris előadásában példákat mutatott, hogyan lehet könnyebben felhívni a tanulók figyelmét az egyes természeti képződmények méretének nagyságrendbeli különbségeire és tippeket is adott arra, hogyan fejleszthetjük könnyen a tanulók azon képességét, hogy meg tudják becsülni például a Bakony és az Alpok közti méretbeli különbséget. Szalai Zoltán, az MTA FKI munkatársa nagyon jó, könnyen és olcsón kivitelezhető módszereket mutatott a talajtannal való ismerkedéshez. Ütőné Visi Judit az Eszterházy Károly Főiskoláról pedig felhívta a figyelmet, hogy a környezettudatos nevelés akkor a legjobb, ha nem kampányszerű, hanem az egész éves oktatást áthatja. Nagyon jó ötleteket mutatott fiatal, általános iskolás tanulók figyelmének lekötésére és természettudományos ismereteik bővítésére.

Best Blogger Tips

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése